Kolejne zadanie – kolejne wyzwanie. Postanowiliśmy wyciągnąć wnioski z uwag dot. pierwszego zadania i tym razem w 100% zrobić wszystko jak należy – mamy nadzieję, że się udało.
Etap I – chaos, burza mózgów, przegrzane zwoje mózgowe…
Po zapoznaniu się z zadaniem 2. rozpoczęliśmy dyskusje – nierzadko burzliwe, emocjonujące, czasem zakończone dzwonkiem zwiastującym przerwę, który nie przynosił wniosków i efektów. W końcu narodził się zarys – komiks w częściach, szukanie obrazków wg wskazówek… Część przyklasnęła, ale niektórym było zbyt mało. „Nakręćmy film!” – pojawił się pomysł. Reszcie się spodobało. Trzeba było stworzyć scenariusz, scenografię, czyli…
Etap II – od pomysłu do realizacji
Kolejne godziny naradzania się i tworzenia. Postanowiliśmy, że punktem wyjścia będzie podróż Małego Księcia. Wybraliśmy kilka książek – światów literackich, do których trafi bohater. Z niektórych pomysłów musieliśmy zrezygnować lub zastąpić je w trakcie pracy innymi (np. zanim skompletowaliśmy stroje i rekwizyty do Narnii, śnieg za oknami szkoły zdążył nam zniknąć). To, co najbardziej nas emocjonowało, to przydział ról, kostiumy, dialogi. Gdy wszystko było przygotowane, przeszliśmy w najtrudniejszą fazę…
Etap III – realizacja
Nagrania i zmontowania filmu podjęła się nasza koleżanka z klasy. Zadanie wykonaliśmy zupełnie samodzielnie (pani służyła jedynie podpowiedzią i czasem dyscyplinowała nas, gdy nasze artystyczne, podekscytowane dusze wprowadzały na planie zbyt duży bałagan). Podczas realizacji okazało się, że okienko sklepiku doskonale imituje kasę dworca, a zielone szafki w klasie przydają się do naturalnej scenografii. Przekonaliśmy się, że praca aktora to niełatwa sprawa, powtarzanie ujęć jest bardzo czasochłonne i ciągle na coś brakowało czasu – to bardzo cenne doświadczenie.
Etap IV – po nitce do kłębka, czyli zabawa dla innych
Poszczególne klasy 4-6 otrzymały od nas różne wskazówki, na podstawie których mieli odnaleźć na terenie szkoły fotosy
(z naszego filmu) stanowiące elementy komiksu. Podpowiedzi miały na celu rozruszanie po feriach szarych komórek, np. „Między wierszami historia się chowa” (biblioteka, dział poezji), „Z wikliny bywa pleciony, ale nie on chowa dla Was tajemnicę” (kosz), „Spytajcie marszałka, może podpowie” (portret J. Piłsudskiego na szkolnej gazetce), „Paluszek i główka to szkolna wymówka” (gabinet pielęgniarki) itp. Po znalezieniu swoich fragmentów opowieści klasa miała odgadnąć, jaka książka została zilustrowana oraz przygotować ciekawy fragment do odczytania pozostałym uczniom.
Etap V – finał
Zorganizowaliśmy spotkanie klas starszych, podczas którego odbyła się premiera naszego filmu. Ponadto przedstawiciele klas opowiedzieli o poszukiwaniach fotosów oraz odczytali wybrane (najciekawsze ich zdaniem) fragmenty książek. Spotkanie było doskonałą okazją do rozmowy o książkach i bohaterach literackich. W formie gazetki zaprezentowaliśmy kolegom i koleżankom całość opowieści, by pozostali uczniowie i nauczyciele widzieli, jakie fragmenty miały do odnalezienia inne klasy.
Zadanie bardzo nam się podobało i przysporzyło nam wiele pracy, ale i radości. Czekamy na ostatnie.
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Pszennie
Klasa 6a, Wczytani
26 kapsli MN
3 miejsce za drugie zadanie