PIEGOWATY MIX!
Z zapałem wykonaliśmy kolejne zadanie projektu – Między nami czytelnikami, ponieważ bardzo lubimy czytać i podejmować różne działania, nie mieliśmy problemu z realizacją kolejnego wyzwania. Po intensywnej burzy mózgów powstał zarys scenariusza przedstawienia „Piegowaty mix, czyli piegowaci bohaterowie lektur”. Przez całe ferie zimowe w naszych głowach powstawały projekty niezbędnych elementów spektaklu. Wypoczęci oraz radośni powróciliśmy do szkoły i intensywnie zaczęliśmy przygotowywać naszą kolejną akcję czytelniczą. Każdy podał swoją propozycję piegowatego bohatera i sposobu jego przedstawienia. Wszyscy prześcigali się w pomysłach. Po wielu sporach powstał scenariusz.
Jak przystoi, na początku utworu skierowaliśmy swe błagalne prośby o natchnienie i inspirację do ozdób uśmiechniętych buzi naszych ulubionych literackich bohaterów. Inwokację skierowaną do piegów wygłosili najsłynniejszy wychowawca – profesor Ambroży Kleks i jego równie znany uczeń- Adaś Niezgódka. Przy okazji zastanawialiśmy, czy Adam Mickiewcz też miał piegi. ( I tu nastąpił pierwszy mashup – trawestacja „Inwokacji” Adama Mickiewicza wygłoszona przez bohaterów „Akademii pana Kleksa” Jana Brzechwy.)
„Tymczasem przenoś moją duszę utęsknioną
Do tych wzgórz Ani Shirley z Avonlea zielonych,
Szeroko pod błękitnym niebem rozciągnionych.”
I w ten sposób od liryki przeszliśmy do prozy. Podwojone siły w postaci Ani z Zielonego Wzgórza przedstawiły swoją bohaterkę oraz przekazały jej życiowe przesłania dotyczące przyjaźni i roli wyobraźni. Podkreśliły także fakt, iż nie należy mieć kompleksów z powodu wyglądu. Nagle przy dźwiękach piorunów pojawił się kolejny piegus – Ron Weasley – przyjaciel Harrego Pottera, znany z serii książek o Hogwarcie autorstwa angielskiej pisarki Joanne K. Rowling. Nie mogło zabraknąć najbardziej znanej piegowatej dziewczynki – Pipi Pończoszanki, która w czterech odsłonach przedstawiła się, zaprotestowała przeciwko utartym normom i opowiedziała o cudownej szkole w Argentynie. Swoje rozważania na temat pecha zaprezentował Marek Piegus z powieści Edmunda Niziurskiego. Następnie wszyscy piegowaci bohaterowie wyrecytowali wierszyk o piegowatym ciasteczku i zaprosili widownię do wspólnej zabawy w Dzień Piegów. (W tej części nastąpiły kolejne dwa miksy. Pierwszy, pomieszanie piegowatych postaci we wspólnym celu zachęceniu do przeczytania o ich przygodach. Drugi, zmiksowanie w jednym przedstawieniu trzech rodzajów literackich)
1 marca 2017 roku w Dzień Piegów nastąpił nasz wielki, piegowato-literacki mix. Na przedstawienie zaprosiliśmy naszych młodszych kolegów z klas I-III SP, którzy po lekcjach przebywają w świetlicy szkolnej oraz uczniów klasy 4a. Po przedstawieniu okraszonym piosenkami z „Akademii pana Kleksa” i „Pipi Langstrumpf” przebrani za piegowatych bohaterów czytaliśmy najmłodszym fragmenty książek, z których pochodzą nasze postaci. Dzielnie przyozdabialiśmy ich twarze kolorowymi piegami. Pomagaliśmy w kolorowaniu kolorowanki z piegusami, tworzeniu krótkiej animacji poklatkowej, rozwiązywaniu krzyżówki i odszukiwaniu imion postaci w wykreślance. Pracowite chwile poświęcone propagowaniu czytelnictwa umiliły nam pyszne, piegowate ciasteczka. „To było bardzo ciekawe popołudnie w świetlicy” – stwierdzili zgodnie wszyscy zaproszeni i podziękowali nam za przygotowanie czytelniczej zabawy w ramach zadania 2. gry czytelniczej „Miedzy nami czytelnikami” organizowanej przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Jednocześnie podkreślili swoją gotowość do przeczytania przygód Adasia Niezgódki, Ani Shirlej, Pippi, Rona i Marka. Z relacji wychowawców świetlicy wiemy, że niektórzy rodzice musieli wieczorem czytać swoim pociechom o naszych piegusach.
To nie był koniec naszego literacko-piegowatego mixu. Około godziny 15 pod opieką naszej polonistki i nauczyciela bibliotekarza udaliśmy się do pobliskiej Galerii Handlowej „IBI”, aby przy współpracy z Domem Księgarskim MJL przeprowadzić happening czytelniczy z okazji Dnia Piegów. Przed witrynami księgarni prezentowaliśmy nasze przedstawienie, przeprowadzaliśmy sondę dotyczącą znajomości piegowatych bohaterów literackich, zachęcaliśmy do czytania, rysowaliśmy na twarzach klientów galerii piegi i częstowaliśmy ich ciasteczkami z literackimi cytatami.( I właśnie nastąpił kolejny mashup, czyli połączenie gatunku dziennikarskiego sondy z naszymi postaciami).
Następnie pobuszowaliśmy między półkami z książkami, niektórzy nagrodzili się zakupem najnowszych literackich propozycji. Zmęczeni, ale zadowoleni z przeprowadzenia promocji czytelnictwa, wróciliśmy do szkoły.
Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół nr 2 w Pile
Klasa 5d, JADWIŻYŃSKIE DELFY
28 kapsli MN
2 miejsce za drugie zadanie