Nasza praca nad miksowaniem trwała kilka tygodni. Zaczęła się od omówienia lektury „Iqbal” Francesco D’Adamo. Przy tej okazji dzieci brały udział w warsztacie antydyskryminacyjnym. Rozmawialiśmy też o problemach współczesnego świata, zagrożeniach dla środowiska, współczesnym niewolnictwie dzieci, prawie do nauki, które powinno obowiązywać w każdym zakątku świata, a także o tym, co my możemy zrobić w tej sprawie. Uczniowie zainspirowani wystąpieniem dwunastoletniej Severn Suzuki na sesji plenarnej w 1992 r. na Earth Summit w Rio Centro w Brazylii oraz książkami dotyczącymi współczesnych problemów dzieci i młodzieży pisali przemówienia, odezwy w obronie pokrzywdzonych.
Drugim etapem pracy w grupach było tworzenie miksu z fragmentów książek („Bezdomny ptak” Glorii Whelan, „Iqbal” Francesco D’Adamo, „Która to Malala?” Renaty Piątkowskiej, „Szkoła Czarów i inne opowieści” Michaela Ende, „Igor” Barbary Ciwoniuk, „Dźwięki kolorów” Jimmi Liao) oraz wiersza, pt. „Wszelki wypadek” Wisławy Szymborskiej. Ze skserowanych fragmentów książek dzieci wycinały zdania i łączyły je z innymi.
Trzeci etap polegał na stworzeniu teatralnej inscenizacji z powstałych tekstów. Grupy przekazały sobie teksty, tak, by nikt nie pracował na tym, co stworzył do tej pory. Po prezentacji krótkich symbolicznych scenek wykorzystujących powstałe miksy zespół klasowy pracował nad połączeniem w jedną całość wszystkich efektów pracy. Uczniowie wybrali jedno przemówienie, które najbardziej pasowało do naszego przedstawienia połączyli je z tekstami i ekspresją teatralną zaproponowaną w scenkach. Chętni uczniowie wykonali transparenty z tytułami proponowanych przez nas książek oraz ważnymi cytatami. Całość akcji nabrała charakteru akcji demonstracyjnej. Po kilku próbach powstałe zdarzenie „poetyckiego krzyku” mogliśmy zaprezentować innym. Nasze wydarzenie poetycko-teatralne zostało zaprezentowane przed Domem Kultury „Bajka”, na ulicy i przed supermarketem.
Całe zdarzenie promocyjne miało charakter demonstracji w obronie praw człowieka, o które też walczą autorzy wybranych przez nas lektur. O czym poinformowaliśmy na końcu świadków zdarzenia, zachęcając jednocześnie do przeczytania wspomnianych przez nas książek.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. gen. D. Chłapowskiego w Poznaniu
Klasa 6c, Szósta Liga
24 kapsle Między nami
wyróżnienie za drugie zadanie