Naszą przygodę z trzecim zadaniem rozpoczęliśmy od wykonania „piramidy” ulubionych książek (wykorzystaliśmy znaną nam z lekcji piramidę wartości). Po burzliwej dyskusji zdecydowaliśmy, które dzieła są godne polecenia przyszłym pokoleniom. Kolejny etap polegał na wyborze sposobu, w jaki będziemy zachęcać do ich przeczytania. Ponieważ nie wiemy, co będzie fascynować młodych ludzi za 50 lub 100 lat, postanowiliśmy wykorzystać różnorodne formy przekazu: piosenkę z teledyskiem, list, gazetkę, pudełka-niespodzianki oraz przestrzenną pracę plastyczną. Podzieliliśmy się zadaniami i przystąpiliśmy do ich realizacji.
Najwięcej trudu, ale też frajdy przysporzyło nam stworzenie i nagranie piosenki do serii książek Andrzeja Maleszki pt. „Magiczne drzewo”. Szczególnie przypadła nam do gustu najnowsza część pt. „Cień smoka” i to ją uczyniliśmy głównym tematem utworu. Udało nam się pozyskać do współpracy spore grono osób. Dzięki nim mieliśmy okazję po raz pierwszy w życiu znaleźć się w profesjonalnym studiu nagrań w Młodzieżowym Domu Kultury „Zameczek”, za co serdecznie dziękujemy dyrekcji i pracownikom tej placówki. Po raz pierwszy też próbowaliśmy zmontować teledysk w naszej pracowni multimedialnej. Efekty prezentujemy w załączniku (plik MP3) oraz na You Tube. Mamy nadzieję, że odkrywcy kapsuły czasu będą się dobrze bawili przy naszej piosence i zainteresują się polecanymi w niej książkami.
Kolejna grupa zajęła się redagowaniem specjalnego numeru gazetki, w której zamieściliśmy wywiad z głównym bohaterem „Dziennika cwaniaczka” autorstwa Jeffa Kiney’a. Wymyślanie pytań i odpowiedzi pozwoliło nam samym lepiej wczuć się w psychikę tej postaci. Myślimy, że tak będzie też z ewentualnymi odbiorcami tego tekstu.
Nasz kolega Michał – zapalony miłośnik piłki nożnej był szefem grupy, która przygotowała list do przyszłych pokoleń na temat książki Pawła Beręsewicza pt. „Więcej niż klub”. Oprócz tego misternie wykonali makietę stadionu piłkarskiego klubu Fruteksu Pięknogóra. Chcieliśmy, aby młodzi ludzie z przyszłości lepiej wyobrazili sobie, co wzbudzało wielkie emocje wśród kibiców z początku XXI wieku.
Kolejnymi książkami polecanymi przez nas były dwie serie wydawnicze tego samego autora Brandona Mulla: „Baśniobór” i „Wojna cukierkowa”. Mamy w naszej klasie wielkich miłośników tych książek, dlatego też nie mogło ich zabraknąć w kapsule czasu. Dla prezentacji wykorzystaliśmy system coraz mniejszych pudełek zamkniętych w największym z nich, a w każdym znajdowały się kolejne informacje zachęcające do przeczytania tych dzieł.
Ponieważ chcieliśmy zainspirować do czytania książek nie tylko przyszłe pokolenia, zaprezentowaliśmy koleżankom i kolegom ze szkoły nasze dokonania: piosenka miała swoją premierę w szkolnym radiowęźle, gazetkę rozdawał na korytarzu Nikodem przebrany za przedwojennego gazeciarza, a pudełeczka stały się rekwizytem na lekcjach języka polskiego, podobnie jak stadion piłkarski i związany z nim list.
Wreszcie przyszedł czas na wykonanie kapsuły czasu. Najpierw przeprowadziliśmy rozmowy z nauczycielami przyrody i techniki, aby dowiedzieć się, z jakich materiałów powinniśmy skorzystać, aby nie zaśmiecać Ziemi i aby były one ekologiczne. Okazało się, że oprócz drewna, tektury falistej lub substancji organicznych do wyboru mamy tylko szkło jako najtrwalsze i sprawdzone na przykład w listach przesyłanych w butelkach. Zdecydowaliśmy się więc na szklany słój, który odpowiednio opisaliśmy, wypełniliśmy naszymi wytworami i dodatkowo zabezpieczyliśmy przed przypadkowym otwarciem mocnym sznurkiem. Miejsce dla niego znaleźliśmy w murze przylegającym do szkolnego placu. Oznaczyliśmy je tajemniczymi znakami, a kamień, który zabezpiecza kryjówkę, zabarwiliśmy na czerwono. Mamy nadzieję, ze nasza kapsuła czasu przetrwa wiele lat i kiedyś stanie się zachętą do czytania.
Do oceny prace związane z książkami: Andrzej Maleszka „Magiczne drzewo. Cień smoka”, Paweł Beręsewicz „Więcej niż klub”, Jeff Kinney „Dziennik cwaniaczka. Zezowate szczęście”.
Piosenka „Smocza magia”
W dolinie Warty rosło drzewo,
a wiatru szum kołysał je,
lecz chmury zasłoniły niebo
i grom uderzył w jego pień.
Gdy z pnia zrobiono setki rzeczy,
magiczna moc płynęła w nich.
Niektóre mogły świat uleczyć,
zaś inne zmienić dobro w pył.
Refren: Dragon Shade, smoka cień.
Akcja tej książki wciągnie cię.
Dragon Shade, smoka cień.
z magicznym drzewem spotkaj się.
„Czerwone krzesło” najpierw było
i „Tajemnice mostu” też.
Coś tam z „Olbrzymem” się zdarzyło,
więc „Pojedynek” odbył się.
A potem „Gra” się rozpoczęła
czerwoną kostką mocny rzut.
Gdy dzieci wzięły się do dzieła,
przygoda przyszła pod sam próg.
Refren: Dragon Shade…
Wreszcie figurka baletnicy
ożyła w księżycową noc.
Niestety, wbrew swej obietnicy,
wykorzystała groźną moc.
Z głębiny morza smok wychodzi,
chce zgładzić cały znany świat.
Na szczęście są obrońcy młodzi.
Pokonać stwora, ale jak?!
Refren: Dragon Shade…
Nie rzuca cienia on na ziemię.
Jak wyczarować jego cień?
Podchodzi już niepostrzeżenie…
Kto może, niech ratuje się!
A Ty, z przyszłości, przyjacielu,
zechciej przeczytać książki te.
Poznasz tam bohaterów wielu,
którzy w świat magii wezmą cię.
Refren: Dragon Shade…
Tekst: Żuczki Czytacze pod opieką Marii Sapiechowskiej
Muzyka: Katarzyna Macek
Aranżacja: Anna Sieradzan
Akompaniament: Monika Adamiec i Tomasz Kiniorski
Nagranie w studiu Młodzieżowego Domu Kultury „Zameczek” pod kierunkiem Artura Telusa
Wykonanie: Julia Nowakowska, Adrianna Pedrycz, Dorota Rzeczycka, Kinga Sendys