Przedstawiamy rozstrzygnięcie 2. etapu naszej gry czytelniczej. Zadanie polegało na połączeniu wątków przynajmniej dwóch utworów literackich w jedną spójną całość. Tak jak przypuszczaliśmy, wyzwanie dawało duże pole do popisu. Odwagi w mieszaniu stylów i gatunków mógłby pozazdrościć naszym graczom niejeden nowoczesny artysta. Jak zwykle zadanie realizowało też cel propagandowy, polegający na promocji czytelnictwa. Mashupy nadesłane przez drużyny miały rozmaity charakter i pokazywały pomysłowość uczestników gry. Czasem stawiano na wierność oryginałom łączonych tekstów i zestawiano fragmenty utworów bez poddawania ich żadnym innym zmianom. Równie często dokonywano parafraz wątków i w ten sposób tworzono spójną narrację, nie będącą sumą jej składników. Bardzo często też „pożyczano” na przykład postać jednego utworu i przenoszono ją do świata przedstawionego innego dzieła. Jak sobie radzili w nowych warunkach bohaterowie wyrwani ze swojej opowieści? To trzeba zobaczyć i przeczytać!
Niektóre nadesłane prace były czysto literackie, inne łączyły rodzaje sztuk – na przykład literaturę i sztuki plastyczne. Jeszcze inne stawiały na stronę wizualną i porzucały tekst pierwowzoru, przedstawiając nowe dzieło za pomocą rysunku. Dużą grupę prac stanowiły przedstawienia oraz filmy.
Każde z tych rozwiązań było uprawnione i zgodne z regułami.
Druga część zadania również była realizowana w rozmaity sposób. Sporo drużyn poprzestało na wywieszeniu pracy na szkolnej tablicy ogłoszeń albo na stronie internetowej szkoły. Zawsze to coś! Niekiedy dochodził do tego konkurs związany z prezentowaną w ten sposób pracą. Przedstawienia pokazywane były szkolnej społeczności i, jak można się przekonać, były bardzo dobrze przyjmowane. Napisane utwory czytano młodszym kolegom. Promocja czytelnictwa poprzez filmy była nieco utrudniona ze względu na ograniczoną możliwość kontroli nad tym, ile osób je zobaczy, gdy zostaną zamieszczone w serwisie Youtube lub na Facebooku. Ale wiele drużyn i z tym sobie świetnie poradziło.
Z tej wielości rozwiązań jurorzy musieli wybrać realizacje, które najbardziej im przypadły do serca. I choć niekiedy niełatwo im było podjąć decyzję i często mieli odrębne opinie – wreszcie udało im się dokonać wyboru prac, które uznali za najlepsze. Oto wyniki 2 etapu nasze gry:
I miejsce i 10 kapsli Między nami:
Lekturomanki z Szymanowa
II miejsca i 8 kapsli Między nami:
Klub Moli z Oleśnicy
Mali Poeci ze Złotników Kujawskich
Jadwiżyńskie Delfy z Piły
III miejsce i 6 kapsli Między nami:
Wczytani z Pszenna
Asy z 6 klasy z Rososzycy
Żuczki Czytacze z Kielc
Wyróżnienia i 4 kapsle Między nami:
Przyjaciele książek z Kamienicy Polskiej
Szósta Liga z Poznania
Pamiątkowskie Książkozaury z Pamiątkowa
Nieziemscy Czytelnicy z Niebylca
Gimbus 2000 z Młynar
Śmierciożercy z Olsztyna
Poloniści Magiści z Krotoszyna
Drużyna Książki z Dubieninek
Asy Ananasy z Kamiennej Góry
Strażnicy Marzeń z Lubocina
Czwartusie z Rososzycy
Piątusie z Rososzycy
Fajne Ludki z Trąbek Wielkich
Łobuziaki z Trąbek Wielkich
Drużyna Marzeń z Wróblowic
Gratulujemy laureatom, a wszystkim graczom życzymy powodzenia na kolejnym etapie.