Opis zadania
Wszyscy skupiają się na tym, żeby zachęcić współczesną młodzież do czytania. Nauczyciele, rodzice, babcie, dziadkowie rwą sobie włosy z głowy: DZIECI CZYTAJCIE! Toteż zaskoczyło nas nieco zadanie nr 3, które przerzuciło ciężar zachęty do czytania na nas. Po namyśle uznaliśmy, że to ma sens.
Powiedz mi, co czytasz, a powiem ci, kim jesteś. Jeśli przyszłe pokolenia mają coś o nas wiedzieć, muszą poznać nasze czytelnicze fascynacje. Czytamy, ale nie zawsze to, czego życzyliby sobie nauczyciele.
Przede wszystkim musieliśmy wybrać formę zachęty. Uznaliśmy, że trzeba wykorzystać to, co trafia do ludzi najszybciej, a więc obrazek. Dlatego zdecydowaliśmy się na film. Współcześni ludzie są zabiegani, mają mało czasu, a w przyszłości nie będzie lepiej. Zatem zachęcimy przyszłych czytelników krótkim filmem, żeby mieli więcej czasu na przeczytanie proponowanych przez nas lektur. Zrobiliśmy ankietę dotyczącą ulubionych książek (ku żalowi pani od polskiego nie było tam lektur szkolnych). Zastanowiliśmy się, dlaczego tak bardzo nas pociągają, że chcielibyśmy powiedzieć o nich następnym pokoleniom. Kiedy zrobiliśmy listę książek, należało napisać scenariusz, dobrać aktorów, wybrać operatora kamery, charakteryzatora i montażystę. Jak zwykle zadanie było wykonywane grupowo. Filmu nie można robić samemu.
A kapsuła czasu? Bardzo często to co najprostsze, jest najtrwalsze. Tak więc za kapsułę czasu posłużył nam słoik – zwykły – niezwykły, bo ozdobiony srebrnymi ornamentami. Mieszkamy nad Wartą, ale nie chcieliśmy wrzucać butelki z umieszczonymi w niej opisami – zachętkami, bo nie wiadomo, gdzie popłynie. Rzeka jest nieprzewidywalna. Chcieliśmy przechować kapsułę czasu dla przyszłych pokoleń i zwrócić na nią uwagę. Dlatego postanowiliśmy zakopać ją w ziemi i posadzić w tym miejscu czytelniczy kwiatek. Najlepiej do tego nadawał się nasz szkolny teren. Czy dalia między drzewami nie jest zastanawiająca. Skąd się tam wzięła? A poza tym na zimę trzeba wykopać cebulki, co niechybnie uczynią panie zajmujące się w naszej szkole zielenią, a wtedy natkną się na kapsułę czasu, czyli piękny słoik z umieszczonymi w środku listami od czternastolatków z 2017 roku do osoby, która wyciągnie szklane naczynie. Będziemy czuwać, żeby kapsuła czasu nie została odkryta zbyt wcześnie. Do końca nauki w gimnazjum mamy jeszcze trochę czasu i będziemy dbać o naszą czytelniczą dalię.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Czerwonaku
Klasa 2c, Czytofani
38 kapsli Między nami
wyróżnienie za 3 zadanie