Gra logiczna Zamknięci w świecie lektur
Zmagania odbyły się 11 lutego w pszowskim gimnazjum.
Gra przeznaczona była dla uczniów okolicznych szkół podstawowych.
Celem gry było propagowanie wśród dzieci i młodzieży, a także w środowisku lokalnym, nawyków czytelniczych.
Gra miała uświadomić, że czytanie nie musi być nudne, a znajomość podstawowych lektur jest wręcz niezbędna do funkcjonowania w otaczającej rzeczywistości.
Książki, w oparciu o które została stworzona gra, są powszechnie znane – chociażby przez to, iż były omawiane na lekcjach, doczekały się słynnych ekranizacji, gier komputerowych. Mówiono o nich w telewizji i innych źródłach przekazu.
Haseł należało szukać w całej sali, a były one ukryte w konkretnych miejscach odnoszących się do poszczególnych zagadek zawartych w kopertach.
Treści poszczególnych zadań/zagadek (krok po kroku):
- Fragment filmu Ania z Zielonego Wzgórza i napis na ekranie: Książka jest skarbnicą wiedzy ( należy to skojarzyć z książką – w niej znajduje się hasło) HASŁO: (przy każdej zagadce inne)
- Treść wiersza Nic dwa razy (szczególnie wyróżniona zwrotka o róży)
- „Jak okiem sięgnąć, rozciągał się step porośnięty w części zieloną trawą, w części dżunglą, wśród której rosły kępami kolczaste akacje wydające znaną gumę sudańską, a tu i ówdzie pojedyncze, olbrzymie drzewa nabaku, tak rozłożyste, że pod ich konarami stu ludzi mogło znaleźć przed słońcem „
- „Zwierzęcy przyjaciel Hilarego”
- „Lustereczko powiedz przecie, kto jest najpiękniejszy w świecie?”
- „Zaprowadzę cię na ucztę do królika, ale na więcej nie licz”
- „Jak szybko serce zmienia się w lód pod wpływem kawałka szkła?”
- „Jak przez zabawę dotrzeć do magicznego świata, gdzie panuje wieczna zima?”
- „A pamięta pan swoje pierwsze słodycze? Słodycze nie muszą mieć sensu, dlatego są słodkie”
- „… Na drzwiach bramy ten napis się czyta… O treści memu duchowi kryjomej”
- „Dorośli są dziwni”
- „Mityczna młodość, niewinność, głupota”
- „Kłamstwo nikomu nie służy, a jeszcze Ci się nos wydłuży”
- Gollum:
„Nie ma skrzydeł, a trzepocze,
Nie ma ust, a mamrocze,
Nie ma nóg, a pląsa,
Nie ma zębów, a kąsa.”
Odpowiedź: wiatr.
Bilbo:
„Co ja mam w kieszeni?”
- „- Pestka jest fajna, nie? Ona jest zupełnie jak chłopak.
– Niezupełnie – poprawił Marian.
– Pewno, że niezupełnie – zgodził się Julek i westchnął, /…/ – Ale w każdym
razie… Jest odważna…
- „Wesołych świąt? Też mi pomysł! Jakie masz prawo być wesołym? Jakie masz do tego podstawy? Taki biedak! ”
- „Mary patrzała, nie wiedząc, skąd się tu wzięła taka głęboka dziura, a patrząc dostrzegła coś na pół zagrzebanego w świeżo wyrzuconej ziemi. Było to coś w rodzaju kółka z mocno rdzą okrytego żelaza lub mosiądzu, a gdy ptaszek pofrunął na pobliskie drzewo, Mary wyciągnęła rękę i przedmiot ów podniosła. Było to jednak coś więcej niż kółko” (Po tym fragmencie zawartym w kopercie, uczniowie powinni znaleźć zakopany w doniczce w ziemi klucz)
ZASADY GRY
- Zostajecie uwięzieni w sali zamkniętej NA KLUCZ.
- Waszym celem jest znalezienie klucza, dzięki któremu wydostaniecie się z klasy.
- Po drodze będziecie musieli uporać się z niezliczoną ilością zagadek czytelniczych, które dla was przygotowaliśmy.
- Zadania należy wykonywać krok po kroku zgodnie ze wskazówkami. W przeciwnym razie nie znajdziecie ukrytego klucza.
- Zamknięty z wami czarnoksiężnik posiada magiczną księgę, w której zawarte są kolejne zagadki.
- Gdy odszukacie i przekażecie mu prawidłowe hasło, dostaniecie nową kopertę wraz z podpowiedzią.
- Jeżeli księga się nie otworzy, to oznacza, że nieprawidłowo odgadliście podaną zagadkę i trzeba szukać dalej.
- Wszystko, co znajduje się w klasie, w której będziecie zamknięci, powinno być dla was podejrzane. Nie przeoczcie niczego i dokładnie sprawdźcie każdy kąt.
Jedynym przeciwnikiem jest czas, który działa na waszą niekorzyść. Macie tylko 45 minut na wydostanie się z klasy. Każda drużyna, która zmieści się w określonych ramach czasowych jest zwycięzcą!