Zadanie 1, czyli literatura jak z obrazka
Nasza klasa – z uwagi na prowadzoną w ramach grywalizacji – pracę grupową postanowiła przygotować dozwolone 3 obrazy – każda grupa „grywalizacyjna” – jeden. Wybór książek okazał się zadaniem całkiem łatwym, trudniej jednak było wybrać charakterystyczną scenę, która zachęca do czytania. W końcu nam się udało. Wybraliśmy: „Opowieści z Narnii”, „Akademię pana Kleksa” oraz „Harrego Pottera i kamień filozoficzny”.
Przystąpiliśmy do pierwszego etapu, czyli przygotowania żywych obrazów. Tu z pomocą przyszli rodzice – pomagali tworzyć stroje – niektórzy z ogromnym zaangażowaniem! Mieliśmy też (6 grudnia) profesjonalną sesję zdjęciową, by nasze żywe obrazy zachowały się w pamięci na dłużej.
Drugą częścią naszych prac, była promocja czytelnictwa. Zorganizowaliśmy spotkanie czytelnicze dla naszych młodszych kolegów z klas 1-3.Każda z grup odwiedziła jedną klasę, wybraną w drodze losowania. Na spotkaniach, zaprezentowaliśmy i omówiliśmy przygotowane przez nas plakaty promujące czytelnictwo; zaprezentowaliśmy fragment książki będący ilustracją żywego obrazu ( prezentowanego w formie zdjęcia), omówiliśmy z dziećmi poznany fragment, sprawdziliśmy, jak uważnie słuchali przeprowadzając mini-quizy. Pojawiły się też rekwizyty: tiara przydziały, kamień filozoficzny, guzik, buteleczka z magicznym eliksirem. Dzieci zagadywały, podawały skojarzenia i świetnie się bawiły słuchając wyjaśnień dotyczących tych przedmiotów i ich związków z daną książką. Do każdej pozycji książkowej zaprezentowaliśmy sylwetki autorów oraz namówiliśmy dzieciaki do aktywności twórczej w postaci wypełnienia kart pracy. Wszyscy byli bardzo zainteresowani, na koniec zajęć stwierdzili, iż z pewnością przeczytają zaproponowane książki oraz złożyli odciski swoich kciuków na plakatach promujących czytelnictwo, jako swoją czytelnicza deklarację. W nagrodę za podjęcie wyzwania oraz na zachętę nowi czytelnicy otrzymali szablony zakładek do książek – do samodzielnego wykonania. Zadowolenie dzieciaków i nauczycielek oraz pytania kiedy następne spotkanie okazały się dla nas najlepszą nagrodą.
Zwieńczeniem całości, jest gazetka ścienna na korytarzu szkolnym oraz informacja o akcji na szkolnym fb. : https://www.facebook.com/Prywatna-Szko%C5%82a-Podstawowa-w-Wo%C5%82ominie-1575081209420437/
A także pomysł utworzenia szkolnej grupy wolontariuszy, którzy raz w miesiącu będą odwiedzać klasy 1 -3 oraz przedszkolaki i czytać im oraz omawiać czytane teksty.