Niejedna panna z Szymanowa
nocami pod kołdrą się chowa,
w książkach zaczytana
niemalże do rana,
na lekcjach opada jej głowa.
W Szymanowie wesołe uczennice
wieczorami przerzucają stronice.
Książki pochłaniać uwielbiają,
fantasy, dramaty kochają.
To są nasze zaczytane pannice
Biblioteczna myszka z Szymanowa
pochłaniaczka to tekstów książkowa,
ale czytać nie umie
i nic z nich nie rozumie,
więc do norki pod półką się chowa.
Molinki z Szymanowa dzielnie i z zapałem podjęły pierwsze wyzwanie. Po otrzymaniu wytycznych do tego zadania nastąpiła w klasie burza mózgów. Pomysły sypały się jak z rękawa, spośród nich wybrałyśmy te najciekawsze i ułożyłyśmy z nich kilkuetapowy program promocji czytelnictwa w szkole. Na początku każda z dziewcząt po krótkim kursie pisania limeryków spróbowała swoich sił jako poetka. Spośród kilkunastu prac wyłoniłyśmy trzy najlepsze, które załączamy do sprawozdania. Następnie, podzieliłyśmy się na grupy i przygotowałyśmy trzy duże plansze – gazetki, przeznaczone na szkolny korytarz. Na pierwszej umieściłyśmy zwycięskie limeryki i ozdobiłyśmy ją zdjęciami, które w czasie specjalnej sesji fotograficznej wykonały dziewczęta pod okiem jednej z sióstr. Druga plansza w symboliczny sposób odpowiada na pytanie: Poeta – kto to taki? Wypisałyśmy na niej w formie metafor cechy i przymioty, jakie powinien on naszym zdaniem posiadać. Ozdabiają ją zdjęcia wybranych współczesnych poetów i poetek, których twórczość cenimy i chcemy promować. Trzecia plansza posiada elementy w formacie 3D – promuje ona poezję wybranego poety. Będzie stała w szkole przynajmniej do końca semestru i co tydzień będziemy zmieniały autora (jego zdjęcie i krótka biografia widnieją na dwóch wypukłych książkach) oraz wiersze, po to, by przybliżyć jego sylwetkę i twórczość osobom przechodzącym szkolnym korytarzem. Gazetki te starałyśmy się dopracować pod względem artystycznym i merytorycznym, przy czym ujawniły się klasowe talenty, zdolności organizacyjne i umiejętność dobrej współpracy dziewcząt. Pojawiły się w szkole w przeddzień zebrania rodziców, dzięki czemu obejrzały je nie tylko uczennice, lecz także ich rodziny i zaproszeni goście.
Punktem kulminacyjnym naszej promocji czytelnictwa w szkole był zorganizowany 24 listopada „Szymanowski dzień z poezją”. Przebiegał on pod hasłem: Mufinka za wierszyk. Uczennice upiekły na ten dzień pyszne babeczki z czekoladą. Podczas długiej przerwy zapraszałyśmy chętne uczennice, nauczycielki i siostry do recytacji dowolnego wiersza. Każdy występ nagradzany był smaczną mufinką oraz wylosowanym cytatem sławnego poety. W ten sposób poezja wypełniła nasz szkolny korytarz, a z wielu ust wybrzmiały słowa narodowych wieszczów i wielu innych poetów. Usłyszałyśmy utwory klasyczne, zapamiętane z dzieciństwa wierszyki, a także poezję w języku rosyjskim oraz angielskim. Poziom recytacji był urozmaicony, a całe przedsięwzięcie, rejestrowane okiem kamery, dostarczyło wszystkim wielu wrażeń i doznań nie tylko słuchowych, lecz także wzrokowych i smakowych. Na koniec zmontowałyśmy krótki filmik z tego wydarzenia, który umieściłyśmy na szkolnym Facebooku, aby zachęta czytania poezji dotarła do szerokiego grona absolwentek naszej szkoły, wszystkich znajomych i sympatyków.
Z niecierpliwością czekamy na koleje zadanie…