Literackie biuro matrymonialne
Przed nami stanęło kolejne zadanie: stworzenie mashupu, czyli nowej sensownej całości złożonej z elementów znanych utworów literackich. Podczas intensywnej burzy mózgów bardzo szybko zrodził się pomysł na scenariusz przedstawienia i jego tytuł: Literackie biuro matrymonialne. W grupach stworzyłyśmy dialogi do poszczególnych scen sztuki, a następnie złożyłyśmy je w całość. Spośród znanych uczennicom utworów wybrałyśmy te, w których pojawia się motyw miłości (najczęściej tragicznie zakończonej):
William Szekspir Romeo i Julia
Juliusz Słowacki Balladyna
Henryk Sienkiewicz Krzyżacy i Quo vadis
Jan Brzechwa Akademia Pana Kleksa
Karol Dickens Opowieść wigilijna
Erich Emmanuel Schmidt Oskar i Pani Róża
Antoine de Saint Exupery Mały Książę
Następnie pojawiła się myśl przewodnia i sens sztuki: chciałyśmy pokazać, że prawdziwa miłość istnieje, ale najczęściej pojawia się tam, gdzie się jej nie spodziewamy. Rozumowe kalkulacje, które przeprowadzają bohaterowie w ramach literackiego biura matrymonialnego (eksperymentu podjętego przez Pana Kleksa, który pragnął stworzyć nowe dzieło jako dowód dla swoich uczniów, że miłość może być szczęśliwa), doprowadzają do zabawnych pomyłek i ostatecznego rozczarowania. Zarówno para zaproponowana przez Erosa – Romeo i Róża, kandydaci Pani Róży – Jagienka i Lis (przedstawiciele filii), jak i reprezentanci najwyższego stopnia miłości agape, których wskazała Ligia – Alina i Zbyszko, nie odnajdują się w nowych rolach mimo dopasowania charakterów i potrzeb. Niespodziewanie na koniec swój szczęśliwy związek oznajmia zebranym niepozorna dotychczas para: Pani Róża i Ebenezer Scrooge. Sztukę zamyka puenta – myśl zaczerpnięta z Małego Księcia: Dobrze widzi się tylko sercem, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.
Rozpoczęłyśmy intensywne prace nad scenografią i próby przedstawienia. Jednocześnie stopniowo przygotowywałyśmy publiczność (uczennice gimnazjum i liceum, nauczycieli, siostry i rodziców) do pełnego odbioru naszego dzieła (a tym samym propagowałyśmy znajomość literatury klasycznej). W tym celu wywiesiłyśmy twórczy plakat teatralny i ogłosiłyśmy KONKURS: Przez meandry klasyki literatury ku nowym utworom. Miał on charakter cykliczny: codziennie na gazetce pojawiała się krótka informacja na temat kolejnych dzieł wykorzystanych w spektaklu oraz jedno pytanie konkursowe odnoszące się do danego utworu (dotyczyło ono zasadniczych motywów, wątków, do których odwołujemy się w naszej sztuce). Następnego dnia pojawiała się odpowiedź na to pytanie, aby osoby, które nie czytały lub nie pamiętały utworu, orientowały się w temacie. Konkurs cieszył się dużą popularnością. Spośród osób, które udzieliły prawidłowych odpowiedzi, wylosowałyśmy każdorazowo jedną, która otrzymała drobny upominek. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się przed premierowym występem 9.02.2017 r.
Spektakl został przyjęty z entuzjazmem i nagrodzony owacjami na stojąco. Zaprosiłyśmy na niego uczennice naszej szkoły oraz licealistki, nauczycieli obu szkół, siostry i księży oraz innych gości. Po feriach wystawimy sztukę dla rodziców uczennic.
Zachęcamy do obejrzenia trailera spektaklu oraz całości nagrania.