Menu

Przeskocz do treści
  • Strona główna
  • Galeria
  • O grze
  • Kontakt
Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Oleśnie
Klasa 1, Młodzi Donkichoci
24 kapsle MN
Wyróżnienie na 2 etapie gry

No i jest  nowe zadanie…. Gra, w której dobrze mamy się bawić My i zaproszeni do zabawy GOŚCIE. Zawsze w zabawie najlepiej  jest przemycić jeszcze treści przedmiotowe! Jesteśmy coraz odważniejsi jako pierwszoklasiści i … kreatywniejsi! Wpadliśmy na pomysł, aby zorganizować grę planszową „żywą”, czyli trasę wyznaczymy na głównym korytarzu szkoły, przygotujemy „miejsca potyczek” i zaprosimy do zabawy graczy z innych klas pierwszych na godzinach wychowawczych. Gra – jak się później okazało – cieszyła się WIELKIM powodzeniem i klasy starsze też brały w niej udział ! Na początku naszego działania podzieliliśmy się na mniejsze grupy, które przygotowywały poszczególne zadania. Umówiliśmy się także, że nie zdradzamy naszej tajemnicy – pomysłu do czasu, kiedy nie będziemy gotowi. Wspólnie wstępnie uzgodniliśmy  tytuł, zasady gry i zakres lektur, z których będziemy czerpać pomysły i zadania.  Jak się później okazało, ulegały one lekkim zmianom podczas intensywnych przygotowań. Część pracy uczniowie wykonali w domu podczas ferii zimowych i to też zostało  docenione. Zamiast tradycyjnych kółek wycinaliśmy setki żółtych, papierowych stóp, po których będą kroczyć  nasi uczestnicy w zależności od liczby wyrzuconych kostek.  Były też  czerwone – oznaczały pkt karne. Kostki duże, kolorowe  30 x30x30 cm wykonaliśmy  ręcznie dla każdej dwuosobowej grupy ! Sporo było przy tym pracy!  Pierwszy punkt zadaniowy to „Koperta pytań” – duża koperta, w której znajdowały się małe koperty z pytaniami dotyczącymi  wyznaczonych lektur. Można było losować trzykrotnie i uzyskać max 6 pkt.  Kolejne zadanie to „Koło Fortuny”. Grupa chłopców stworzyła kolorowe, profesjonalne wręcz koło fortuny z liczbami odpowiadającymi  poszczególnym kartkom z cytatami. Należało odgadnąć, z jakiej lektury  dany cytat pochodzi.  Wszyscy uczestnicy mieli szansę trzykrotnie zakręcić kołem.  Trzecie zadanie na drodze do mety  – „Kalambury” .  Tu chodziło o dopasowanie  przygotowanych  różnych przedmiotów do treści  i skojarzeń z poszczególnymi lekturami. Był  np. „kamień filozoficzny”’, „węże” , sznur czy fiolka czegoś niebieskiego z gabinetu chemicznego.  Do jednej lektury nie można było przypisać dwóch takich samych przedmiotów. Bardzo ekscytujące zadanie dla wszystkich. Max 9 pkt.  Na następne zadania potrzebowaliśmy więcej miejsca, więc skierowaliśmy „stopami” naszych uczestników do szatni i  siłowni. I tu trudne – jak się okazało- zadanie.  Trzeba było wykazać się dogłębną wiedzą.  Grupa utworzyła na podłodze z taśmy malarskiej szkic krzyżówki i ułożyła  pytania do niej.  Niestety niektórym uczestnikom  zabrakło wiedzy i umiejętności i trzeba było prosić o pomoc kolegę z „kołem ratunkowym”, który za odpowiednią, uzgodnioną liczbę punktów podpowiadał grupie….  A czas na zadanie był  – jak we wszystkich zadaniach  – ograniczony i wcześniej uzgodniony. Niektórym grupom nie udało się rozwiązać całej krzyżówki … z kolei w  „Smoczej Jamie” leżał sobie Smaug, który pilnował swojego złota, czyli różnej wielkości papierowych  kół z różną liczbą punktów(1- 6pkt) Należało zdobyć jak najwięcej punktów w określonym czasie, nie budząc z drzemki okrutnego smoka ! Zręcznościowa zabawa. Rewelacyjny strój smoka i maska przygotowana była przez samych uczniów.  Będzie służyć jeszcze wielu innym przedstawieniom! W siłowni zlokalizowaliśmy tzw. „Scenę balkonową”.  Grupa odpowiedzialna za przygotowanie tego zadania miała znaleźć  fragm.. z „Romea i Julii” Szekspira zaczynający się od słów „Romeo! Czemuż ty jesteś Romeo!”  i wymieszać kolejność dialogu bohaterów. Zadaniem uczestników było  poprawić ten tekst, a następnie przebrać się i odegrać role.  Punkty otrzymywano za prawidłową kolejność tekstu,  a także  za teatralny występ. Max 12pkt  Ta część gry budziła wiele pozytywnych emocji i doznań, zwłaszcza że Julią byli też panowie! No i publiczności było sporo!  Na mecie zliczano wszystkie zdobyte punkty. Warto nadmienić, że każda grupa uczestników  miała swojego „anioła stróża”, który zapisywał skrupulatnie punkty dodatnie i ujemne- jeśli takie były i pilnował  porządku, kolejności. Na kilka dni przed wyznaczoną datą i godziną  naszej zabawy napisaliśmy ogłoszenia i  rozmieściliśmy w szkole. Zaprosiliśmy także  naszych rówieśników i ich wychowawców do zabawy, dostarczając przewodniczącym klas zaproszenia i zasady gry wraz z listą lektur, prosząc o wyznaczenie reprezentantów do gry. Zabawa miała trwać na lekcji wychowawczej, ale na prośbę uczniów klas starszych i za zgodą Pana Dyrektora zabawa trwała jeszcze dłużej…. aż do „zdarcia stóp” na korytarzowych płytkach! Komisja  obliczyła punkty i przyznała czekoladowe medale. Nadmienić trzeba, że zaangażowana była cała klasa, która PRZEBRANA świetnie się bawiła, utrwalała wiedzę, zachęcała….

Reguły gry

„Monopoly  lekturowe, czyli tam i z powrotem”

  1. W grze biorą udział  wyznaczeni uczniowie (2 osoby stanowiące drużynę) z każdych klas pierwszych.
  2. Każda klasa może wystawić maksymalnie dwie grupy.
  3. Uczestnicy muszą wykazać się znajomością następujących lektur: Mały Książę, Romeo i Julia,  Opowieść wigilijna, Hobbit…., wybrane mity, Opowieść z Narnii, Kamizelka, Harry Potter, Yellow Bahama w prążki, Biblia
  4. W grze uczestnicy natrafiają na różne zadania, które – przechodząc- należy wykonać.
  5. Za każde zadanie jest określona liczba punktów.
  6. Na wykonanie zadania jest odpowiedni limit czasowy.
  7. Czerwone pola oznaczają stratę  kolejki lub określonych napisem punktów.
  8. Jak w każdej grze planszowej poruszać się będziemy po żółtych „stopach” w zależności od liczby wyrzuconych oczek na kostce.
  9. Można korzystać z „koła ratunkowego”, ale to kosztuje – 2pkt
  10. Każda grupa musi przystąpić  do wszystkich napotkanych zadań.
  11. Grupy startują w kolejności rzuconych na kostce oczek.
  12. Wygrywają  osoby, które zdobędą najwięcej punktów.
  13. Jeśli  grupy zdobędą tą samą liczbę punktów, wtedy liczyć się będzie  czas  na mecie.

Życzymy udanej zabawy!

PGIM_Olesno_Młodzi_donkiszoci_1 PGIM_Olesno_Młodzi_donkiszoci_2 PGIM_Olesno_Młodzi_donkiszoci_3 PGIM_Olesno_Młodzi_donkiszoci_4

  • Strona główna
  • Galeria
  • O grze
  • Kontakt