Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Łążynie
Klasa 4, Elipaka
14 kapsli Między nami
wyróżnienie za 1 zadanie
Opis zadania
Kiedy poznaliśmy treść pierwszego zadania naszej pierwszej gry czytelniczej byliśmy bardzo podekscytowani. Udział w przedsięwzięciu na skalę ogólnopolską to dla nas wielkie wyzwanie. Wszak dopiero rozpoczynamy drugi etap edukacji szkolnej i wszystko dla nas jest nowe, nie tylko nauczyciele i wymagania, ale dla wielu z nas również i szkoła, i koledzy. Jednak z właściwą sobie energią rozpoczęliśmy przygotowania do działań konkursowych.
- Po pierwsze musieliśmy sobie odpowiedzieć na pytanie „co to jest żywy obraz” ? Przeglądaliśmy więc strony internetowe i podpatrywaliśmy, jak to rozumieją dzieci i ich nauczyciele z innych szkół. Były to najczęściej fotografie przedstawiające dzieci przebrane za postacie namalowane kiedyś przez słynnych malarzy. Potem konfrontowaliśmy te fotografie z reprodukcjami , było to bardzo interesujące, bo lubimy oglądać obrazki. Ale przecież… nie o to chodzi w konkursie czytelniczym!
- Po drugie musieliśmy podjąć bardzo ważną decyzję – jaką książkę wybrać do pokazywania ? Mamy w klasie prawdziwych „pożeraczy książek”, ale mamy też takich, którzy nie czytają nawet własnych notatek. A ponieważ zależało nam bardzo, aby w projekt zaangażowała się cała klasa, wybraliśmy naszą lekturę, książkę, która nas zauroczyła i bardzo rozbawiła – „Akademię pana Kleksa” Jana Brzechwy. Po długich dyskusjach zdecydowaliśmy się pokazać scenę z rozdziału „Historia o księżycowych ludziach”, w której rozzłoszczony Alojzy zamierza zepsuć panu Kleksowi wykład o Lunnach i jego spotkanie z przedstawicielami innych bajek.
- Przez dłuższy czas przygotowywaliśmy się do występu. Gromadziliśmy stroje, rekwizyty, planowaliśmy nasz żywy obraz (co chyba było najtrudniejsze !). Powstało naprawdę wiele zdjęć w różnych konfiguracjach i w różnych szkolnych pomieszczeniach.. Zdjęcia te pojawiały się na naszym szkolnym „telewizorku”. Chcieliśmy w ten sposób zainteresować naszych młodszych kolegów tą niezwykłą książką i pokazać, jaka może być inspirująca.
- Na szkolnym holu przez 2 tygodnie wisiały duże plakaty przedstawiające głównego bohatera książki J. Brzechwy, które wzbudzały spore zainteresowanie,( szczególnie brak oka pana Kleksa !).
- Dzień 25 listopada był dniem szczególnym dla uczniów naszej szkoły, nie tylko z powodu przypadającego Święta Pluszowego Misia, ale również ogłoszonego przez nas Dnia Akademii pana Kleksa. Był to finał naszej akcji czytelniczej. Przez cały poprzedzający ten dzień tydzień uczniowie klas IV – VI oraz nauczyciele czytali młodszym klasom (0 -III) fragmenty książki, rozmawiali z nimi o niej. Zaś w piątek 25 listopada ogłosiliśmy konkurs między klasowy na zgromadzenie jak największej ilości przedmiotów kojarzących się z „Akademią pana Kleksa”. Wygrała zerówka (64 gadżety !). Tego samego dnia przeprowadzono we współpracy z biblioteką szkolną konkurs wiedzy o „Akademii pana Kleksa”. W konkursie wzięło udział 5 drużyn składających się częściowo z uczniów klasy IV i III. Rywalizacja była zacięta. Po ogłoszeniu wyników i rozdaniu nagród od zaprzyjaźnionych sponsorów, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie pod portretami pana Kleksa.