A. de Saint-Exupery „Mały Książę” i J. K. Rowling „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”
Mashup, czyli połączenie dwóch dzieł… Tym razem nie mieliśmy większych problemów z wyborem utworów, którymi chcielibyśmy się zająć. Ponieważ Harry Potter cieszy się wśród nas dużą popularnością, zapragnęliśmy, aby „odwiedził” naszą szkołę. Z kim mógłby się spotkać? Oczywiście z patronem biblioteki szkolnej – Małym Księciem.
Kiedy już decyzja została podjęta, zaczęły się burzliwe narady nad tym, co z takiego spotkania mogłoby wyniknąć. Wymyślaliśmy wiele mniej lub bardziej niesamowitych przygód, aż do momentu, gdy stwierdziliśmy, że właściwie najbliższe nam sprawy dzieją się w szkole. Dlatego też postanowiliśmy przenieść Małego Księcia do Hogwartu – szkoły czarodziejów i zobaczyć, co z tego wyniknie. Na kolejnych spotkaniach wspólnie tworzyliśmy opowiadanie (zał.1), starając się jak najlepiej wczuć w osobowości głównych bohaterów. Gdy już byliśmy zadowoleni z efektu, przystąpiliśmy do planowania działań mających na celu pokazanie naszego dzieła „światu”, a konkretnie koleżankom i kolegom z innych klas. Spośród wielu pomysłów ostatecznie wybraliśmy przedstawienie teatralne, które stworzyliśmy na bazie opowiadania (zał. 2). Bardzo lubimy wcielać się w różne role i występować na scenie, dlatego z zapałem przystąpiliśmy do prób. Przy pomocy rodziców pozyskaliśmy duży karton, na którym rozrysowaliśmy szkołę „Mały Książę & Harry Potter School”. Będzie ona stanowiła scenografię do spektaklu, ale też przyczyni się do propagowania czytelnictwa (o czym w dalszej części sprawozdania).
Bardzo chcieliśmy, aby jak najwięcej uczniów z naszej szkoły przypomniało sobie przygody Harry’ego Pottera nie na podstawie filmu, lecz z książki. Chcieliśmy też, aby każdy uczeń wiedział, kim jest patron biblioteki i czego nas może nauczyć. Dlatego też wymyśliliśmy konkurs wiedzy o obu utworach. Opracowaliśmy regulamin i wywiesiliśmy ogłoszenia (zał. 3 i 4). Stworzyliśmy bazę pytań, starając się układać takie, które sprawdzą nie tylko znajomość treści, ale też zrozumienie nauk płynących z różnych przygód postaci. Wykonaliśmy kilkanaście ilustracji. Uczestnicy konkursu będą mogli wybrać pytanie lub rysunek, aby opowiedzieć o związanych z nim wydarzeniach. Po zakończeniu konkursu postanowiliśmy umieścić na ilustracjach cytaty z utworów i stworzyć wystawkę.
Przypomnieliśmy też sobie, ile frajdy podczas święta Kielc sprawiło nam fotografowanie się w monidłach (wtedy były to reprodukcje obrazów z kieleckiego oddziału Muzeum Narodowego). Postanowiliśmy stworzyć podobne dzieła z naszymi głównymi bohaterami. Ich projektowanie, rozrysowanie, malowanie, a potem wycinanie kosztowało nas wiele pracy i czasu, ale warto było! Przy okazji składamy podziękowania koleżankom z gimnazjum, które wsparły nas dobrymi radami i pomocną dłonią w chwilach, gdy dopadał nas kryzys twórczy.. Cieszymy się, że naszym projektem jeszcze na etapie realizacji zainteresowało się wiele osób ze szkoły.
Wreszcie nadszedł dzień, kiedy mogliśmy zaprezentować nasze dokonania przed publicznością składającą się z dyrekcji szkoły, nauczycieli oraz uczniów klas IV – VI. Wystąpiliśmy z przedstawieniem, a potem Dorota i Michał, którzy wcielali się w role Małego Księcia i Harry’ego Pottera, poprowadzili konkurs. Z każdej klasy było naprawdę wielu chętnych. Po zmaganiach konkursowych nadszedł czas, aby omówić rolę, jaką w najbliższych miesiącach będzie pełnić „Mały Książę & Harry Potter School”. Otóż umieściliśmy w niej 8 klas, a w każdej z nich wartości, które według nas są bardzo ważne (m. in. przyjaźń, empatia, odwaga, sprawiedliwość). Poprosiliśmy wszystkich obecnych, aby przynosili propozycje książek, których treść odnosi się do tych wartości.
Następnie zaprosiliśmy wszystkich chętnych na sesję zdjęciową z monidłami. Nauczyciele postanowili wykorzystać je w przyszłości na lekcjach (np. podczas omawiania „Małego Księcia” lub do układania wywiadów z bohaterem literackim). Już następnego dnia zgłosili się pierwsi uczniowie z propozycjami wartościowych książek do przeczytania. Będziemy je systematycznie umieszczać na wizerunku szkoły.
Regulamin szkolnego konkursu czytelniczego
Scenariusz
Harry i M.K.
Opowiadanie