Opis zadania
Stworzyliśmy żywy obraz stanowiący ilustrację do mitu o jabłku niezgody w oparciu o fragment książki „Mity Greków i Rzymian” Wandy Markowskiej, zamieszczony w podręczniku GWO do klasy 5. Obraz został stworzony w całości według pomysłów uczniów, a udział nauczyciela ograniczył się do rozdzielenia zadań i koordynowania działań. Wyodrębniono następujące grupy:
SCENOGRAFICZNĄ – projekt scenografii, ustalenie miejsca fotografii, zdobycie potrzebnych materiałów, wykonanie scenografii w przestrzeni szkolnej.
KOSTIUMOWĄ – projekt i wykonanie kostiumów w oparciu o wiedzę posiadaną wcześniej i zdobytą w trakcie pracy nad projektem oraz w oparciu o posiadane środki – każdy z członków grupy „ubierał” dwie postacie (uczniowie samodzielnie rozdzielili postacie pomiędzy siebie).
AKTORSKĄ – odtworzenie sceny w przestrzeni.
TECHNICZNĄ – przyniesienie i obsłużenie sprzętu potrzebnego do wykonania zdjęć, pomoc grupie scenograficznej w zaaranżowaniu przestrzeni.
KIEROWNIKA LITERACKIEGO (1 osoba) – interpretacja mitu, wybór scen, które staną się tematem zdjęcia, decyzja, jakie postacie znajdą się na zdjęciu, obsada aktorska, projekt zdjęcia, kierowanie grupą aktorską podczas realizacji przedsięwzięcia.
Grupy dobrze wykonały swoje zadania, a ich członkowie ujawnili zdolności i umiejętności plastyczne, techniczne, organizacyjne. Z podziwem patrzyłam, jak uczniowie współpracują, radzą sobie z poszczególnymi zadaniami. Projekt ten przyczynił się do uaktywnienia i integracji klasy.
Zdecydowaliśmy, że po wykonaniu fotografii zaprezentujemy się uczniom z innych klas. W tym celu stworzyliśmy żywe muzeum, które 30 listopada zagościło na szkolnym korytarzu podczas dużej przerwy. Uczniowie w rolach greckich bogów stanęli na tle weselnego stołu, odtwarzając przygotowany wcześniej obraz, a także co jakiś czas zmieniając „sceny” wg własnych pomysłów. Nad bezpieczeństwem żywych „posągów” czuwali kustosze – uczniowie, noszący imienne identyfikatory Szkolnego Muzeum Literatury. Pozostali uczniowie przyglądali się im z zainteresowaniem, próbując zgadywać, kim są postaci.