Bardzo byliśmy ciekawi, jaki oddźwięk przyniesie 3. zadanie w naszej grze. Decydując się na taką jego formę, mieliśmy trochę wątpliwości. Dlaczego? Żeby to wyjaśnić, musimy cofnąć się do roku 2013, kiedy wystartowała pierwsza edycja gry czytelniczej Między nami czytelnikami.
Wymyślając reguły gry, zastanawialiśmy się wówczas, co zrobić, żeby wypromować wśród uczniów modę na czytanie. Jak sprawić, żeby ci, którzy nie czytają zbyt chętnie, popatrzyli na książkę z zaciekawieniem, a czynność czytania potraktowali jako coś atrakcyjnego. Pomysłów było dużo, a zaczęło się od stworzenia rankingu najchętniej czytanych książek, który do tej pory znajduje się na stronie czytamy.gwo.pl (choć ci, którzy go stworzyli, już skończyli swój etap szkolny albo właśnie go kończą). Już wtedy, na samym początku pojawił się pomysł na pierwsze zadanie, które miało brzmieć tak: „znajdź w swojej okolicy najstarszą starowinkę i posłuchaj jej opowieści, a potem tę opowieść przedstaw całemu światu”. Wśród osób tworzących grę znajduje się między innymi folklorysta i wydawało mu się, że nie ma lepszego sposobu na zachęcenie do czytania, czy szerzej zainteresowania się sztuką słowa, niż poprzez opowieść w formie najbardziej naturalnej, czyli ustnej. Na szczęście inne osoby współtworzące Między nami czytelnikami były rozsądniejsze i uświadomiły mu, że takie zadanie rzucone na pierwszy ogień może być zbyt trudne i zniechęcić właśnie tych, na których uczestnictwie najbardziej nam zależy. Dlatego zaczęliśmy od łatwiejszych zadań – zrób plakat, wymyśl alternatywne zakończenie książki, stwórz przepis kulinarny inspirowany literaturą, zaprojektuj miejsce do czytania, wymyśl grę i inne. W bardzo wielu sprawozdaniach od początku pojawiały się westchnienia „zadanie nas zaskoczyło” – czasem wyrażane jako usprawiedliwienie, ale czasem dawało się w nim odczytać delikatną pochwałę naszego pomysłu. Wywołanie efektu zaskoczenia bardzo się przydaje, kiedy trzeba ruszyć głową i wymyślić coś nieszablonowego, dlatego za każdym razem staraliśmy się, żeby zadanie było jednocześnie wyzwaniem.
Szukając pomysłu na ostatnie zadanie w 3. edycji naszej gry, przypomnieliśmy sobie o „najstarszej starowince” i doszliśmy do wniosku, że teraz już można. Że zadanie wywoła pożądany efekt zaskoczenia, które szybko przerodzi się w wyzwanie. A dzięki doświadczeniu uczestników nie będzie się ono wydawało już takie trudne. Skoro nasi uczestnicy nie boją się pójść do burmistrza, zaczepić przypadkowego przechodnia, razem z policją kontrolować świadomość czytelniczą kierowców, przebrać się za Romea i Julię, grać w przedstawieniu teatralnym, zaprojektować „świątynię czytania” albo gotować na gazie – to nie przestraszą się także tego zadania. Rozszerzyliśmy dodatkowo jego zakres, tak żeby dać więcej możliwości dokopania się do lokalnych opowieści.
Jak często mogliśmy przeczytać w sprawozdaniach „zadanie nas zaskoczyło”? Bardzo często. I sprawiło nam to wielką radość, zwłaszcza że najczęściej okazywało się, iż po pierwszym zaskoczeniu uczestnicy wpadali na mnóstwo pomysłów i mieli problem z wyborem.
Jeszcze jedno, często pojawiające się zdanie sprawiło nam wielka satysfakcję: „zadanie okazało się bardzo pożyteczne”. A przecież o to właśnie nam chodziło! Żeby słowa Stanisława Jachowicza „Cudze chwalicie, swego nie znacie. Sami nie wiecie, co posiadacie” czynem wcielić w życie.
Podkreślamy to przy każdym zadaniu, ale szczególnie przy tym należy zaznaczyć, że forma gry, rywalizacji, konkursu, oceny, przyporządkowywania kapsli – jest tylko dodatkiem. Z punktu widzenia celu gry, którym jest wypromowanie czytelnictwa, jest bez znaczenia. Liczy się to, co dzieje się w trakcie wspólnego działania uczniów. To ono jest celem samym w sobie.
Jednak jurorzy musieli dokonać wyboru najlepszych ich zdaniem prac. Zawsze przy ocenie ostatniego zadania mamy świadomość, że zaważy ona na rezultatach całej edycji. Tak też było tym razem.
Oto laureaci 3 etapu gry:
I miejsce i 10 kapsli Między nami
Czytaje z Warszawy
II miejsce i 8 kapsli Między nami
Jadwiżańskie Delfy z Piły
III miejsce i 6 kapsli Między nami ex aequo
Fajne Ludki z Trąbek Wielkich
Otwarte głowy z Bytomia
Mole Książkowe z Siedlikowa
Książkokrwiści z Janisławic
Wyróżnienia
Rososzyca z Rososzycy
Połykacze Książek z Zaborowa
Klub Moli z Oleśnicy
Chabówka Team z Chabówki
Miłośnicy czytania z Ełku
Mali Poeci ze Złotników Kujawskich
Żorujący na książkach z Żorów
Pierwszaki Czerwonaki z Czerwonaka
Młodzi Donkichoci z Olesna
Sufki z Pszowa
Białe Kruki z Mielca
Super Klasa z Dąbrowy Górniczej
Odkurzacze Książek z Radlina
Szalona Szesnastka z Suchocina
V Alfa z Sosnowca
Gratulujemy laureatom 3. etapu.