Zadanie trzecie zaskoczyło nas i początkowo nie wiedzieliśmy, jak w ciekawy sposób je zrealizować. Oczywiście pojawiły się pomysły z wykonaniem kapsuły z różnych trwałych materiałów i zakopaniem jej … Później stwierdziliśmy jednak, że to, co widać, kusi najbardziej i nasza kapsuła wcale nie musi być ukryta w jakimś niedostępnym miejscu. A skoro mają być w niej zawarte „zachęty” do czytania, to nie ma lepszego miejsca niż biblioteka szkolna. Prace nad kapsułą wykonywaliśmy pod okiem pani od zajęć artystycznych. Nieoceniona była również pomoc jej męża.
Jak zachęcić innych do czytania? Przede wszystkim należy to zrobić wiarygodnie. Postanowiliśmy stworzyć „Księgę najciekawszych książek”. Na jej początku zamieściliśmy list do przyszłych czytelników, w którym wyjaśniliśmy m.in. skąd wziął się pomysł na taką księgę. Zawarliśmy w nim argumenty potwierdzające, że warto czytać. Poprosiliśmy również, aby młodsi koledzy i koleżanki wpisali swoje propozycje czytelnicze i przekazali księgę następnym pokoleniom uczniów naszej szkoły. Na kolejnych stronach księgi pojawiły się tytuły ulubionych książek oraz krótkie prezentacje ich treści. Pracowaliśmy w grupach i efekty naszej pracy udokumentowaliśmy swoimi zdjęciami. Kiedy księga była gotowa, umieściliśmy ją w kapsule, którą zamknęliśmy na kłódkę. Następnie przekazaliśmy kapsułę pani bibliotekarce, która ustawiła ją w widocznym miejscu na jednej z półek w bibliotece szkolnej. Nie zdradziliśmy, co jest w środku. Poprosiliśmy, aby kapsuła została otwarta za pięć lat. Klucz od kłódki wręczyliśmy pani dyrektor, która obiecała, że będzie on pilnie strzeżony do roku 2022.
Za pięć lat (a później dziesięć, piętnaście…) kolejne strony „Księgi najciekawszych książek” zapełnią się propozycjami ulubionych utworów, czytanych przez młodsze pokolenia uczniów. Może to dzięki nam ktoś, kiedyś sięgnie po książkę.
Gimnazjum im. Księdza J. Twardowskiego
Klasa 1a, Nieziemscy Czytelnicy z Niebylca
42 kapsle Między nami
wyróżnienie za 3 zadanie