Zad. 2. Zaprzyjaźnij się z marzeniem – książka z zagadką – literacki mashup POLONISTÓW MAGISTÓW
I. Stworzenie mashupu (miksu, fuzji, połączenia): Książka z ilusyracjami „Zaprzyjaźnij się z marzeniem”
1. Składniki
a) ulubione lektury – 4 sztuki:
– „Oskar i pani Róża” E.E. Schmidta,
– „Akademia pana Kleksa” J. Brzechwy,
– „Rejs” A. Onichimowskiej,
– „Ania z Zielonego Wzgórza” L.M. Montgomery,
b) chęć działania i współpracy – bez ograniczeń,
d) bank pomysłów kilku wiodących umysłów – każda ilość do selekcji,
e) narzędzia do pisania, malowania, rysowania, wycinania w celu wykonania księgi – tyle, ile trzeba,
f) 3 – 4 stroje do prezentacji,
g) 3 – 4 głosy do czytania ,
h) żółte, jaskrawe, radosne jak wiosenne słońce naklejki promujące czytanie i nasz mashup – ok.150 sztuk.
2. Sposób wykonania
a) Wybór ulubionych lektur (ankieta, ranking).
b) „Burza mózgów” na lekcjach języka polskiego i dodatkowych zajęciach w celu naszkicowania zarysu świata przedstawionego naszego miksu lektur w formie księgi.
c) Podział prac (główny pisarz, ilustratorzy, introligatorzy, styliści).
d) Prace artystów w domowym zaciszu.
e) Konsultacje z nauczycielem.
f) Spotkania „przedpremierowe”, spinające całość na ostatni guzik.
g) Nadanie naszemu utworowi tytułu.
h) Próby czytania oraz inscenizowania dzieła.
II. Wykorzystanie stworzonego dzieła do promocji czytelnictwa poza grupą biorącą udział w zabawie
Uczyniliśmy to prezentując dzieło podczas
a) spotkania uczniów i rodziców na szkolnym konkursie recytatorskim 02.03.2017r., gdyż doskonale nasz mashup wpisał się w tematykę „Promuję zdrowie”, co potwierdza nasza pani pielęgniarka,
b) wizyty w oddziale przedszkolnym 03.03.2017r.
Jak? Przedstawiliśmy się, wyjaśniliśmy, co i dlaczego robimy, zaprezentowaliśmy ulubione lektury, naszą księgę, odczytaliśmy nasze dzieło z podziałem na role, inscenizując. Potem zadawaliśmy pytania dotyczące treści, zachęciliśmy do wykonania ilustracji. A „Pan Kleks” z przepastnych kieszeni wydobył i wręczył na pamiątkę jaskrawożółte, radosne jak wiosenne słońce naklejki zachęcające do czytania.
Wyniki? Okazało się, że rodzice (przede wszystkim mamy) pamiętają pana Kleksa oraz Anię Shirley, a zainteresowali się historią Oskara. Prawdopodobnie książka jest w najbliższym czasie nie do wypożyczenia ot tak zaraz. Młodsi chętnie poznają „Rejs”, będą słuchać czytania, czytać, marzyć…